Wednesday, November 28, 2012

Cheb Khaled - Male habtl madjatch


Am vizitat pentru prima dată deşertul sub imboldul unei imagini irezistibile create de un prieten: „Când vezi răsăritul în deşert, îţi vine să îngenunchezi pe dună; te aştepţi să apară Iisus de la dreapta şi Mohamed de la stânga, şi înţelegi atunci de ce s-au scris religiile lumii”. Dar nu despre misticismul deşertului discutăm acum, ci despre muzicalitatea lui.

Căutaţi-vă ocazia să ascultaţi Chaabi, muzica tradiţională a algerienilor, găsindu-şi izvoarele în tradiţiile arabe şi andaluze. Veţi regăsi o orchestraţie de corzi, ce vă va duce în mod justificat cu gândul la flamenco, unde viorile şi mandolinele sunt susţinute de ritmul de percuţie, peste toate plutind melancolii vocale specifice arabilor şi berberilor. Vă veţi găsi însă această ocazie numai între dunele de nisip, pentru că autenticitatea Chaabi se păstrează exclusiv în fumul de narghilea şi aburul ceaiului de mentă, servite chiar de beduinii ce vă cântă, iar orice altceva şi-ar găsi ecoul în betoanele europene îşi pierde autenticitatea.

Soluţia, nu de compromis, ci alternativă, la inaccesibilitatea muzicii Chaabi este Raï, o formă de secol XX a folclorului algerian. Deşi originar din muzica păstorilor beduini, Raï a luat naştere în rândul tierilor săraci din oraşe, căpătând subtile influenţe spaniole şi franţuzeşti. A reprezentat pentru foarte scurt timp o formă de manifest social, dezvoltându-se apoi în manifestare deplină de artă.


Vă recomand cu căldură să ascultaţi Cheb Khaled, eventual piesa Male habtl madjatch, de găsit pe albumul Flying Carpet al lui Claude Challe. Personal, percep această piesă ca o metaforă, la început pentru calmul inert din care ia naştere energia vitală a unei fiinţe umane, apoi pentru pofta nesăţioasă cu care sufletul nostru îmbrăţişează viaţa, căutând mereu visarea şi basmul. După ce o ascult, regretul finalului este alinat doar de conştiinţa faptului că toate căile îmi sunt deschise spre misterele celor ce vor urma.

No comments:

Post a Comment